8.10.14

Hartverwarmende stoofpot

Ik ben niet iemand die qua smaken erg gevoelig is voor seizoenen. Ik kan in de zomer zin hebben in boerenkoolstamppot, en 's winters draai ik mijn handen niet om voor een 'zomerse' salade. Als ik rondkijk op blogs om me heen zie ik dat iedereen erg zijn best doet om, nu het herfst is, op allerlei manieren gebruik te maken van pompoen. Logisch, het pompoenenseizoen (ook alweer zo'n leuk woord voor Scrabble) is in volle gang, maar wat nou als je gewoon effe geen zin hebt in het slachten van een pompoen? Je hebt twee opties: je koopt voorgesneden stukjes bij AH (en die zijn smerig), of je leest snel verder en gaat watertanden van deze hartverwarmende stoofpot. Ik weet wel wat mijn keuze zou zijn!


Dit gerecht heb ik al vaker gemaakt, hoewel het iedere keer weer een beetje anders wordt. Ik heb geen vaste voorkeur voor de ingrediënten van de stoofpot maar gebruik wat ik in huis heb of wat me in de supermarkt aanspreekt. De smaak die ik bij dit gerecht voor ogen houd is geïnspireerd op smaken die in mijn Midden-Oosterse kookbijbel voorkomen, ik gebruik dus geen echt recept.
Dit keer pakte de stoofpot wel zo verrassend lekker uit, dat ik besloot deze versie met jullie te delen. Geheel tegen mijn gewoontes in heb ik tijdens het koken opgeschreven wat er de pan in ging, en dat blijkt nu ik het recept ga uitschrijven best handig. (Tip voor mezelf voor het vervolg!).
Het gerecht bestaat uit vier verschillende elementen, namelijk rijst, stoofpot, yoghurtsaus en platbrood. Het platbrood is huisgemaakt, maar als je daar geen zin in hebt of geen tijd voor hebt doe je dat natuurlijk gewoon niet. Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden over deze versie van het platbrood, dus ik deel mijn bereiding nog even niet. Als 'ie perfect is geworden hier thuis, zal ik het recept zo snel mogelijk met jullie delen!


Duur: 45-60 minuten

Ingrediënten (voor 4-6 personen):
Voor de rijst
De rijst die ik in dit gerecht gebruik is hetzelfde als hier

Voor de stoofpot
400gr uitgelekte kikkererwten
400gr uitgelekte zwarte bonen
70gr gedroogde abrikozen, in kleine stukjes
70gr gedroogde pruimen, in kleine stukjes
70gr rozijnen
1 grote rode ui, in halve ringen
2 teentjes knoflook, fijngesneden
5 trostomaten in stukjes (of 1 blik tomatenblokjes)
1 gele paprika, in stukjes
1 rode paprika, in reepjes
1/2 theelepel kaneel
1/2 theelepel kerriepoeder
1 theelepel gemalen komijnzaad
1/2 theelepel gemalen venkelzaad
1/2 theelepel gemalen korianderzaad
1/4 theelepel gemalen pimentpoeder
1/2 theelepel hele komijnzaden
zout
(witte) peper
olijfolie

Voor de yoghurtsaus
1 kommetje (Bulgaarse) yoghurt
flinke scheut melk
beetje zout

Garnering
Verse koriander

Huisgemaakt platbrood: lekker, maar nog niet perfect!
Bereiding:
Regel je mise en place. Dat wil zeggen: snij alle ingrediënten die gesneden moeten worden en zet klaar. 
Zet een grote, diepe hapjespan (waar je een deksel bij hebt) op het vuur met een laagje olijfolie.
Fruit de ui totdat deze glazig is. 
Doe nu ook de knoflook in de pan en bak 1 à 2 minuutjes mee.
Pak je paprika's, rozijnen en gedroogde vruchten en doe deze ook in de pan. Bak dit alles op middelhoog vuur door voor ongeveer 5 minuten. 
Voeg de kikkererwten en bonen toe aan het geheel en roer even goed door. 
Nu kunnen ook de tomaten(blokjes) erbij.
Voeg alle specerijen en zout en peper toe en zet het geheel onder een laagje water door er ongeveer 250ml water aan toe te voegen.
Draai het vuur nu laag en zet de deksel op de pan. 
Je laat dit pruttelen totdat de stoofpot samen is gekomen tot een stroperige, maar toch gladde emulsie. Af en toe check je even hoe het ervoor staat en roer je de boel even door.
Tijdens het pruttelen kun je je rijst maken, zoals hier beschreven.
Voor de yoghurtsaus klop je met een vork de melk door de yoghurt. Het hoeft niet luchtig te worden, hoewel er vanzelf een paar belletjes aan de oppervlakte zullen komen. Doe er een beetje zout bij en klaar is Kees. 

Serveer in een diep bord. Rijst onderop, stoofpot eroverheen. Overgiet en bestrooi rijkelijk met yoghurtsaus en verse koriander. Gegarandeerd genot.

Tip! Als je niet bekend bent met de specerijen en smaken uit dit gerecht, begin dan eerst met mindere hoeveelheden van alles en proef tussendoor hoe je het vindt smaken. Je kan beter eerst iets minder toevoegen en langzaam de smaak opvoeren, dan achteraf besluiten dat de smaak te sterk voor je is!

Nog een tip! Ingrediënten zoals gemalen piment vind je bij winkels met Turkse producten.

Eet smakelijk!








 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij er nog wat over te zeggen? Deel het hier!