30.8.14

Trio voor een heerlijk weekend: citroenaardappelen, reuzebonen en een warme salade



Het begin van de kookmissie van vandaag liep niet geheel op rolletjes. Als jullie deze blog een beetje volgen zouden jullie weleens de impressie kunnen krijgen dat het bij mij wel vaker allemaal net iets anders loopt dan ik in eerste instantie zou willen. Welnu beste lezer, dat klopt. Vandaag zat de tegenslag in de basis: ik liep, geheel bewapend met karretje, zelfscanner en boodschappentassen, de plaatselijke AH XL in. Ik was het klaphekje nog niet door, of ik realiseerde me dat ik mijn boodschappenlijstje thuis was vergeten. Terug naar huis gaan was geen optie. Nu heb ik in de regel een diepgewortelde haat-liefdeverhouding met Albert Heijn (en daarmee ook AH XL), en vandaag was het de liefde die zegevierde: extra brede gangpaden! Ik kon zonder iemand in de weg te staan met mijn XL-karretje, nadenken over wat er ook alweer allemaal op het lijstje stond. Anderhalf (!) uur later was ik weer thuis en kon het kookfestijn dan eindelijk beginnen. (Voor de geïnteresseerden, ik had daadwerkelijk alles wat op het lijstje stond gekocht, yes!).

Dit weekend staan op het menu: citroenaardappelen uit de oven, reuzebonen in tomatensaus uit de oven en een warme salade van diverse bladgroente. 



De citroenaardappelen zijn een ware Griekse parel. Zodra de aardappelen in de oven staan komt er een geur vrij die me aan thuis doet denken. De citroengeur vind ik rustgevend, en de wetenschap dat ik later op de dag die zachte en toch krokante aardappelen mag eten, vind ik troostrijk.
De reuzebonen (in het Grieks: gigantes) zijn ook al zo'n hit uit mijn jeugd. Hoewel de bonen hier in Nederland niet precies te vinden zijn zoals in Griekenland, ben ik toch erg tevreden over het eindresultaat. De overtuigende geur in dit gerecht komt vrij van het laurierblad. Nou heb ik het geluk dat ik laurierbladeren thuis heb die geplukt zijn uit de tuin van een kennis in Griekenland, maar ook met hier gekochte laurierbladeren maak je dit gerecht tot een succes!
Tot slot de salade. In Griekenland groeien honderden verschillende soorten bladgroente, chorta  genaamd. Je kan deze salade eigenlijk met alles maken wat groen en bladerig is. Mijn moeder gebruikt in Nederland altijd andijvie voor deze salade. Als kind was ik er niet dol op, maar in de loop der jaren ben ik de smaak steeds meer gaan waarderen. Ik gebruikte vandaag een combinatie van andijvie, spinazie en snijbiet. Super gezond, en zeker 'weer eens wat anders'. 

Duur: 75 minuten voor de efficiënte kok / 120 minuten voor koks zoals ik

Ingrediënten:
Voor de citroenaardappelen
1kg vastkokende aardappelen (liefst in langwerpige vorm, gewoon voor de leuk)
1/8L olijfolie
sap van 1,5 citroen
oregano
peper
zout
water

Voor de reuzebonen in tomatensaus
500gr reuzebonen uit blik/pot  (uitgelekt)
1 blik tomatenblokjes
2 theelepels tomatenpuree
1 ui (gesnipperd)
1 teentje knoflook (in dunne plakjes)
1 grote wortel (maar niet zo groot als een winterpeen) (in plakjes)
1 stengel bleekselderij (in plakjes)
half bosje bladpeterselie (fijngesneden)
beetje selderijblad (fijngesneden)
1 laurierblad
peper
zout
suiker

Voor de salade
750gr bladgroente
olijfolie
citroen
peper 
zout







Bereiding:
Citroenaardappelen
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Schil de aardappelen en snij ze in vieren.
Spreid ze uit (ze mogen niet op elkaar komen te liggen) over een bakplaat die niet geheel plat is.
Gooi een kop water over de aardappelen heen, zodat ze 'pootje baden'. 
Meng het citroensap en de olijfolie en verdeel dit over de aardappelen.
Bestrooi met peper, zout en oregano naar smaak.
Zet de aardappelen in de oven voor een uur. 
De aardappelen mogen tussendoor niet worden omgekeerd! Dit is om het speciale effect te behouden van een zachte onderkant en een knapperige bovenkant. 
Check af en toe of alles goed gaat. Eventueel gooi je er nog wat water overheen. 
Klaar!

Reuzebonen in tomatensaus
Verhit 4 eetlepels olijfolie in een grote pan.
Voeg de uien toe en fruit ze glazig.
Doe er nu de knoflook, wortel, bleekselderij, peterselie, selderijblad, laurierblad, tomatenpuree en tomatenblokjes bij.
Vul het lege tomatenblokjesblik voor de helft met water, en gooi dit ook erbij.
Breng op smaak met peper, zout en suiker. Proef tussendoor of het voor jouw smaak nog meer van één van deze nodig heeft. 
Als de saus is ingedikt en dus niet meer erg vochtig is, doe je er de uitgelekte bonen bij. 
Draai het vuur uit.
Verdeel het geheel over een ovenschaal en zet het in de oven die al op 200 graden staat. De bonen hebben ongeveer een half uur nodig. 
Wederom klaar!


Warme salade van bladgroente
Was eventueel je bladgroente (Albert Heijn had dat al voor mij gedaan).
Vul de grootst mogelijke pan die je hebt met de groente en zet het geheel onder water.
Breng aan de kook met wat zout en wacht totdat de groente slinkt (5-10 minuten).
Zet het vuur uit en giet de groente af in een vergiet. Laat goed uitlekken.
Maak de dressing (ik gebruik hier een potje voor omdat ik dat handig vind):
Vul een potje met wat citroensap en olijfolie, peper en zout. Goed schudden! 
Je kan de dressing het beste individueel per bord serveren.
Dressing klaar, groente klaar: ik zeg KLAAR!

Kalí óreksi!!






1 opmerking:

Heb jij er nog wat over te zeggen? Deel het hier!