11.9.14

&zo: Multiculti kikkererwten



Naast mijn inmiddels bekende griekse kookbijbel, is er nog een aantal andere kookboeken waar ik graag mijn inspiratie uit haal. Veggiestan komt na mijn bijbel op een waardige tweede plaats in de keuken. Dit boek bestaat uit uitsluitend vegetarische recepten uit de Midden-Oosterse keuken. Soms volg ik de recepten letterlijk, soms pas ik ze een beetje aan naar waar ik op dat moment zin in heb. Bij dit gerecht combineerde ik de Midden-Oosterse kikkererwten met rijst uit Brazilië. Toen ik ooit eens feijoada maakte, was ik zo enthousiast over de smaak van de rijst, dat ik sindsdien vaak niet meer 'gewoon' rijst kan klaarmaken, maar vrolijk aan de slag ga met knoflook, ui en laurierblad. 

Duur: 20 minuten

Ingrediënten (voor ruim 2 personen):

Voor de kikkererwten
2 teentjes knoflook, in plakjes gesneden
2 rijpe tomaten, in blokjes gesneden
1 blik (à 400gr) kikkererwten, uitgelekt en schoongespoeld
100 gram verse spinazie
0,5 rode paprika, in slierten gesneden
0,5 bosje verse munt, fijngehakt (nou ja, zo fijn als je kan)
peper
zout
olijfolie

Voor de rijst
1 kopje (zilvervlies)rijst
2 kopjes water
1 teentje knoflook, fijngesneden
klein uitje, fijngesneden
1 laurierblad
olijfolie
klein stukje roomboter

Bereiding:
Rijst
Kook 2 kopjes water in de waterkoker.
Verhit ondertussen een laagje olijfolie met wat roomboter in een pan met iets dikkere onderkant.
Fruit de knoflook, ui en het laurierblad totdat de ui glazig wordt.
Voeg de rijst droog toe, en roer goed totdat de rijst een beetje begint te glanzen.
Doe nu het water uit de waterkoker bij de rijst.
Breng het geheel aan de kook en zet het vuur laag met deksel op de pan zodra het kookt.
Na ongeveer 10 minuten heeft de rijst als het goed is het grootste deel van het water opgezogen en kun je het vuur uitzetten. 
Laat nog even het deksel op de pan zodat ook het laatste beetje vocht wordt opgenomen door de rijst.
Je rijst is nu klaar. 

Kikkererwten
Verhit wat olijfolie in een diepe koekenpan of wok.
Fruit de knoflook en voeg de paprika toe.
Bak totdat de paprika een klein beetje zachter wordt en voeg nu de spinazie toe.
Laat de spinazie al roerend slinken.
Voeg de tomatenblokjes en kikkererwten toe en laat dit ongeveer 5 minuten meebakken.
Doe de munt erbij en breng op smaak met peper en zout.
Klaar!





2 opmerkingen:

  1. Lijkt me lekker.

    Wat betreft rijst: als je jasmijnrijst (pandan) gebruikt in plaats van witte/zilvervliesrijst, zal je merken dat het daarbij veel minder noodzakelijk is om smaakjes toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks voor je tip! Vanwege de voedingsvezels gebruik ik liever zilvervliesrijst, hoewel ik heb begrepen dat er ook jasmijnrijst in een zilvervliesversie bestaat. Heb jij die weleens geprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen

Heb jij er nog wat over te zeggen? Deel het hier!