28.8.14

Kretenzische roereieren


Ik ben weer terug van weggeweest. Na een vakantie waarin Op z'n Grieks &zo het even allemaal op z'n Frans deed, keert de rust langzaam terug en zijn de eerste keukenongelukken alweer een feit. Hoewel het heerlijk is om op vakantie te kunnen genieten van allerlei lekker eten, is het ook prettig om thuis weer je eigen smaken te kunnen kiezen en simpel te eten. Daarom bevind ik me deze week in een nogal 'boerse' kookvibe; ik heb geen zin in opsmuk en  smaakexplosies, maar ben op zoek naar "comfort food". 
In mijn kookbijbel stuitte ik op een recept voor roereieren uit Kreta. Een simpele ingrediƫntenlijst overtuigde mij en ik hoop ook jullie!



Duur: 40 minuten

Ingrediƫnten (als hoofdgerecht voor 2 personen):
1 medium courgette 
0,5 groene paprika
1 grote of 2 medium, rijpe tomaten
1 medium (rode) ui
5 eieren
olijfolie
peper
zout

                          

Bereiding:
Snij de courgette en paprika in kleine blokjes.
Bestrooi ze met peper en zout.
Verwarm een flinke koekenpan (waar je een deksel bij hebt) en bedek de bodem met een laagje olijfolie.
Bak de courgette en paprika totdat deze zacht en lichtjes bruin worden. 
Ondertussen rasp je de tomaat op de grove stand van je rasp en vervolgens de ui op de normale stand.
Wanneer je courgette en paprika naar wens zijn, giet je ze af in een vergiet en gooi je ook de resterende olie uit de pan. De courgette en paprika laat je kort uitlekken.
Doe de courgette en paprika terug in de pan en terug op het vuur. Voeg nu ook de geraspte tomaat en ui toe aan het geheel.
Dik  deze substantie in totdat het een soort dikkige saus wordt. 
Kluts ondertussen je eieren met wat peper en zout.
Voeg de eieren aan de saus in de pan toe en begin direct met roeren. Even flink doorroeren mensen!
Zet nu het deksel op de pan en draai het vuur zo laag mogelijk.
Geef de eieren de kans om te stollen. Check af en toe of alles nog goed gaat. 
Wanneer het mengsel er wolkachtig en gestold uitziet, 'vouw' je alles door elkaar. Dat wil zeggen: je gaat niet als een idioot roeren en draaien, maar je breekt het mengsel met beleid uit elkaar. 
Ik vond het lekker om er knapperig brood bij te eten en wat feta (daar is 'ie weer!) en olijven. Om het brood knapperig te maken deed ik oud brood in een voorverwarmde oven op 180 graden voor 15 minuten. Ik wreef het vantevoren in met wat knoflook, besprenkelde het met olijfolie, grof zeezout, tijm en oregano. De feta besprenkelde ik met wat olijfolie en oregano. Dat is een klassieker waar je u tegen zegt!

Kali oreksi! 






1 opmerking:

Heb jij er nog wat over te zeggen? Deel het hier!